Dyscalculie

Rekenproblemen

ONZE VISIE

Het belangrijkste is dat uw kind op de juiste manier leert (automatiseren) en met plezier naar school gaat! Opgedane achterstand en het emotionele welbevinden bepalen de  ‘inspanningstijd’  die nodig is om alsnog op de juiste manier geautomatiseerd met taal en rekenen om te leren gaan. Ons advies is altijd om direct actie te ondernemen!

 

De wortels om goed en geautomatiseerd met taal en rekenen om te gaan dient men in het eerste leerjaar te ontwikkelen. Kinderen komen als beelddenker op de wereld. Dat betekent dat men aanvankelijk vooral visueel de informatie tot zich neemt. Als ouder reikt u voorwerpen aan en benoemt deze zodat uw kind vervolgens de voorwerpen herkent en leert te benoemen. Wanneer uw kind start in het eerste leerjaar dient dit creatieve denken in beelden naar de achtergrond te verschuiven om plaats te maken voor het denken in abstracte letters en cijfers. Ongeacht de leeftijd leren wij uw kind weer met plezier en logica automatiseren en vervolgens deze nieuwe leerstijl toepassen! Problemen zoals letters en cijfers omdraaien, hakkend-en-plakkend lezen, fonetisch schrijven, etc. behoren tot verleden tijd!

 

 

BEL ONS

Kinderen luisteren wel goed, maar begrijpen het niet…

kinderen kijken wel goed, maar snappen het niet...

Taal- en rekenproblemen vereisen een preventieve én actieve aanpak. Laat u daarom bijstaan door het Neuroviseel centrum.



Preventief en actief ingrijpen

Onze voorkeur is preventief en actief ingrijpen. Schoolmethoden zijn bij dreigende uitval over het algemeen auditief (klankgericht) en truckjesgericht daardoor is er weinig  aandacht voor de visuele kant van letters en woorden schrijven. De periode Pasen eerste leerjaar is de eerste uitgelezen kans om aan de alarmbel te trekken. Onze ervaring is dat veel ouders afwachten en zich pas later rond het vierde leerjaar aanmelden. Dit afwachten is niet wenselijk aangezien de achterstand steeds groter en groter wordt.



Stap voor stap begeleiding

Onze aanpak voor iemand uit het eerste leerjaar of voor iemand met een gediagnosticeerde dyslexieverklaring is gelijk; beginnen bij het begin en stap-voor-stap gaan automatiseren. Het inhalen van de achterstand zal logischerwijs meer inspanning vragen naarmate de achterstand groter is. Wij hebben de overtuiging dat specifieke bewustwordingsprocessen van taal en rekenen niet aanwezig waren tijdens het eerste leerjaar. Waarom een kind in het eerste leerjaar die inzichten niet heeft verworven, heeft te maken met de ongelijkheid tussen de ogen waardoor cognitieve koppelingen van beeld aan klank niet ontwikkelden.



Ongelijke samenwerking tussen de ogen

Wanneer de samenwerking tussen de twee ogen ongelijk is (Visuele Discrepantie), kan het bijvoorbeeld lastig zijn om de regel goed te volgens tijdens het lezen. Veel kinderen gebruiken daardoor als ondersteuning een vinger of leeslat. Deze kinderen zien haarscherp echter kost het een inspanning om goed te focussen.  Begrijpelijk is dat neurologische visualisatieprocessen zoals de letters en woorden schrijven en concentratie hierdoor bemoeilijkt raken. Deze fysieke inspanning om de ogen goed samen te laten werken kan zelfs hoofdpijn, vermoeidheid en concentratieproblemen veroorzaken. De bril is niet noodzakelijk om te automatiseren.



Submitting Form...

The server encountered an error.

Form received.














